Hvem ringer fra 20216161?
Bag om telefonnummeret 20216161: Svindlere forsøger at narre danskere
Hvad er der sket?
Telefonnummeret 20216161 har de seneste måneder været årsag til stor irritation og bekymring hos danske borgere. Mange mennesker er blevet ringet op eller har modtaget smser fra dette nummer, der udgiver sig for at være fra forskellige virksomheder som Norlys, Stofa, og endda hospitalsafdelinger og banker.
Hvad siger folk om nummeret?
Jeg har indsamlet en række kommentarer fra folk, der har oplevet kontakt fra telefonnummeret 20216161. Flere af kommentarerne advarer om, at det er en svindel og bedrageri. Mange beretter om falske regninger, trusler om rykkere, og forsøg på at få oplysninger om konto og betalingsoplysninger. Der er også advarsler om at undgå at klikke på links, der er vedlagt nogle af smserne. Flere danskere har kontaktet de påståede virksomheder og opdaget, at der ikke er nogen forbindelse mellem telefonnummeret og de virkelige virksomheder.
Hvem står bag telefonnummeret?
Da telefonnummeret 20216161 bruges af svindlere, er det svært at fastslå præcis hvem der står bag. Svindlernes formål synes at være at narre danske borgere til at betale falske regninger eller til at videregive deres personlige oplysninger. De udgiver sig for at være kendte virksomheder som Norlys og Stofa, men det er vigtigt at bemærke, at disse virksomheder ikke har nogen forbindelse til telefonnummeret 20216161. Det er tydeligt, at der er tale om en organiseret svindeloperation, der forsøger at udnytte folk.
Hvad kan du gøre?
Hvis du bliver ringet op eller modtager en sms fra telefonnummeret 20216161, er det vigtigt at være forsigtig. Undlad at oplyse personlige oplysninger eller betale nogen form for regning. Kontakt altid den påståede virksomhed direkte ved hjælp af deres officielle kontaktoplysninger for at bekræfte ægtheden af eventuelle meddelelser eller regninger.
Hvis du er blevet narret af svindlere, skal du straks kontakte din bank og rapportere hændelsen. Du kan også indberette hændelsen til politiet og til Forbrugerombudsmanden. Det er vigtigt at hjælpe med at stoppe disse svindlere og beskytte andre mod at falde i deres fælder.
Konklusion
Telefonnummeret 20216161 er ikke tilknyttet nogen legitime virksomheder som Norlys eller Stofa. Det er derimod blevet brugt af svindlere til at forsøge at narre danske borgere. Vær opmærksom og lad dig ikke lure af deres forsøg på at stjæle dine penge eller personlige oplysninger.
Hold dig opdateret om nyeste former for svindel og bedrageri, og vær forsigtig med at videregive dine oplysninger til ukendte numre eller ukendte personer.
Rykkergebyr og betalinger
- Jeg er ikke norlys kunde, men jeg har fået en sms Hej! Vi har rykket for betaling af din regning to gange. Sidste frist var den 06-03-2023. Du får denne besked for at gøre opmærksom på, at den nye forfaldsdato nærmer sig. Hvis du betaler inden den 17-03-2023, undgår du, at blive opkrævet for sikkerhed af fremtidige betalinger.
- Dette er hvad jeg modtog som sms for 20 minutter siden: Hej!Vi har rykket for betaling af din regning to gange. Sidste frist var den 20-02-2023. Du får denne besked for at gøre opmærksom på, at den nye forfaldsdato nærmer sig. Hvis du betaler inden den 03-03-2023, undgår du, at blive opkrævet for sikkerhed af fremtidige betalinger. Det svarer til fem måneders elforbrug.
- Sender gentagne sms’er om at der er regning der ikke er betalt…. Udgiver sig for at være Norlys! Ps. Regning til Norlys betales over pbs…
- Skriver at jeg ikke har betalt min regning, og at der kommer rykkergebyr på. Men min regning har først forfald i morgen, og jeg skal have penge tilbage…
- Besked om at jeg ikke har betalt mit Stofa-abonnement, selvom det automatisk betales via Betalingsservice.
Svindel og identitetstyveri
- Svindel!!!
- Svindlere som er ude efter dine konto oplysninger, bloker og slet.
- De udgiver sig for norlys, slet og bloker
- Nogen der udgiver sig for at være en del af nordlys eller andre elselskaber, de går efter handicappede og ældre en god ide advarer ældre mod det her!
- De udgiver sig for at være fra Stofa og Norlys og skriver at betalingsfristen er overskredet og at man skal betale inden en bestemt dato for at undgå rykker. Det er så klamt!
Forkerte oplysninger og misbrug af virksomhedsnavne
- De skriver de er fra nordlys, og vil fortælle at ens betalingsfrist er overskredet med 2 dage. Ringer man til nummeret kan man ikke indtale flere beskeder, ring hellere til nordlys på det rigtige nummer.
- De påstår jeg ikke har betalt el regning fra norlys, men dette er svindel.
- De påstår at de er fra mit elselskab og at jeg ikke har betalt min regning, selvom jeg kan se at den er betalt på pbs
- Udgiver sig for nordlys og skriver, at jeg har overskredet min betalingsfrist, men sagen er, at jeg faktisk har penge tilgode.. Derfor studsede jeg over sms og googlede nummeret efter at have checket regning igen..
- De udgiver sig for at værende Norlys / stofa
Påstande om betalingsfrister og rykkergebyrer
- Beskeden lyder sådan: Hej! Du har for nylig fået din første energi regning fra os. Vi vil blot fortælle, at din betalingsfrist er overskredet med 2 dage – men du kan nå det endnu. Hvis du betaler inden 06-01-2023 undgår du at modtage et rykkergebyr.
- Fik en SMS der lyder således: Hej! Fristen for at betale din regning til tiden er desværre overskredet, så vi har sendt dig en rykker. Hvis du betaler inden d. 20-09-2022 undgår du endnu et rykkergebyr på 100 kr.
- Skriver … de har regning fra Norlys energi. Som skulle være betalt for 2 dage siden.
- Siger de har en rykker Norlys betales nu
- Skriver at jeg har en rykker som ikke er betalt fra Norlys
Ofte stillede spørgsmål